REGULAMIN OCENY PRACY NAUCZYCIELI
W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 3 W LIPNIE
§ 1
Postanowienie ogólne.
Ocena dokonywana jest na zasadach określonych w art. 6a Karty Nauczyciela (Dz.U.2006/97/674 ze zm.) oraz Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 grudnia 2012 r. w sprawie kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczyciela, trybu postępowania odwoławczego oraz składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego (Dz.U. 2012/1538).
§ 2
Tryb i zasady dokonywania oceny pracy nauczyciela.
a) nauczyciela,
b) organu sprawującego nadzór pedagogiczny,
c) organu prowadzącego szkołę,
d) rady rodziców.
Do powyższego okresu nie wlicza się okresów usprawiedliwionej
nieobecności nauczyciela w pracy trwającej dłużej niż miesiąc i okresów ferii wynikających z przepisów w sprawie organizacji roku szkolnego.
10. W przypadku dokonywania oceny z inicjatywy dyrektora szkoły, organu sprawującego nadzór pedagogiczny, organu prowadzącego szkołę, rady rodziców lub rady szkoły, dyrektor szkoły powiadamia o tym na piśmie nauczyciela, co najmniej na 1 miesiąc przed przeprowadzeniem oceny.
11. Dyrektor szkoły zobowiązany jest zapoznać nauczyciela z pisemnym projektem oceny i wysłuchać jego uwag i zastrzeżeń. Nauczyciel może zgłosić swoje uwagi na piśmie, jednak nie później niż w ciągu 3 dni od daty zapoznania się z projektem.
12. Dyrektor szkoły przedstawia nauczycielowi ocenę jego pracy sformułowaną w karcie oceny pracy. Kartę oceny pracy włącza się do akt osobowych.
13. Nauczycielowi przysługuje odwołanie od ustalonej oceny pracy zgodnie z §4 niniejszego regulaminu.
14. Powyższe przepisy stosuje się również przy ocenie pracy nauczyciela religii. Dodatkowo dyrektor szkoły bierze pod uwagę ocenę merytoryczną ustaloną przez właściwą władzę kościelną.
§ 3
Zakres oceny pracy nauczyciela.
Dyrektor szkoły dokonuje oceny pracy nauczyciela, uwzględniając w szczególności:
§ 4
Odwołanie od oceny.
§ 5
Szczegółowe kryteria
Lp. |
negatywna |
dobra |
wyróżniająca |
|
1. |
Nauczyciel nie realizuje podstawy programowej zgodnie z zalecanymi warunkami jej realizacji |
Prawidłowo realizuje podstawę programową z uwzględnieniem zalecanych warunków |
Dokonuje bieżącej ewaluacji osiągnięć edukacyjnych uczniów i wprowadza modyfikacje do dydaktycznego planu pracy. |
|
2. |
Nie dostosowuje programu nauczania do możliwości edukacyjnych uczniów |
Dobiera program nauczania uwzględniając możliwości sprzętowe i organizacyjne szkoły |
Opracowuje własne programy nauczania lub wprowadza modyfikacje do programów innych autorów uwzględniając wyniki diagnozy możliwości i potrzeb uczniów. Koryguje plany nauczania w oparciu o wyniki autoewaluacji. |
|
3. |
Treści nauczania przyjęte przez nauczyciela nie w pełni są zgodne z treściami zawartymi w podstawie programowej. Niedostosowane są do wieku ucznia i jego stopnia rozwoju psychofizycznego. |
Treści nauczania są zgodne z treściami podstawy programowej i służą osiąganiu celów kształcenia zawartych w podstawie. |
Treści kształcenia są dostosowane do możliwości ucznia (fizycznych, społecznych, psychicznych); korelują z treściami innych edukacji. |
|
4. |
Nie opracował przedmiotowego systemu oceniania. |
Ocenia uczniów zgodnie z zasadami określonymi w statucie szkoły. PSO uwzględnia specyfikę przedmiotu. |
Stosuje ocenianie wspierające – wymagania na poszczególne oceny uwzględniają możliwości uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych |
|
5. |
Niewłaściwie dobiera formy i metody pracy, nie osiąga założonych celów zajęć. |
Zna i prawidłowo dobiera formy i metody pracy, osiąga zaplanowane cele. |
Efektywnie poszukuje nowatorskich form i metod pracy dostosowanych do możliwości percepcyjnych i poznawczych ucznia. |
|
6. |
Nie rozpoznaje i nie zna sposobów uczenia się uczniów, ich zdolności, możliwości psychofizycznych, potrzeb i sytuacji społecznej. |
Zna potrzeby i możliwości psychofizyczne uczniów. Wiedzę pozyskuje metodą obserwacji i poprzez analizę prac uczniowskich oraz z dokumentacji pedagogiczno-psychologicznej |
Rozpoznaje szczególne zdolności uczniów oraz dysfunkcje poprzez prowadzenie pogłębionych analiz i diagnoz. Korzysta z pomocy specjalistów do analizy wyników diagnoz. |
|
7. |
Nie uwzględnia w swojej pracy zaleceń zespołu ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej |
Realizuje zalecenia zespołu ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej w pracy z uczniami objętymi opieką tego zespołu. |
Dostosowuje formy, metody, wymagania edukacyjne do możliwości uczniów – indywidualizuje pracę z uczniami objętymi pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole. Dokumentuje sposoby dostosowania wymagań. |
|
8. |
Nie bierze udziału w pracach zespołów ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Nie zapoznaje się z IPET-ami. |
Bierze udział w pracach zespołów ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Realizuje zalecenia zespołu. |
Systematycznie ocenia efektywność udzielanej pomocy pp na swoich zajęciach. Formułuje wnioski i oceny na potrzeby zespołu ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Analizuje i przedstawia postępy ucznia w obszarach wymagających doskonalenia. |
|
9. |
Nie stosuje indywidualizacji nauczania. |
Indywidualizuje proces nauczania i wymagania względem uczniów.
|
Osiąga sukcesy w przezwyciężaniu trudności dydaktycznych, rozwija zainteresowania i zdolności uczniów. Jego uczniowie osiągają wyniki na miarę swoich możliwości. |
|
10. |
Ocenianie jest niesystematyczne. Stosuje najczęściej jedną z form oceniania. Skala ocen jest zawężona. |
Poprawnie stosuje przepisy o ocenianiu w zakresie form sprawdzania, skali ocen, ilości ocen. Ocenianie ma charakter oceniania sumującego i różnicującego. |
Ocenianie ucznia ma charakter wspierający. Oceny dostarczają pełnej informacji uczniowi i rodzicom o stopniu opanowania wiedzy lub umiejętności, a także o brakach. |
|
11. |
Nie uzasadnia ocen. Ocena nie motywuje ucznia do wysiłku, stanowi jedynie wartość matematyczną wg skali ocen. Celem oceniania jest tylko wystawienie ocen. |
Uzasadnia wartość oceny wykorzystując porównania ilościowe z wymaganiami na poszczególne stopnie. Stwarza uczniom możliwość poprawienia ocen. Ocena pełni funkcję informującą. |
Uzasadnia każdą ocenę ze wskazaniem obszarów wymagających poprawy i jak pracować nad poprawą. Wskazuje mocne i słabe strony ucznia. Ocena pełni funkcję motywującą ucznia. |
|
12. |
Niewłaściwie dobiera formy i metody pracy; nie osiąga zamierzonych celów lekcji. Proces dydaktyczny ma charakter improwizacji. |
Zna i prawidłowo dobiera formy i metody pracy, osiąga zaplanowane cele. |
Wykazuje się postawą innowacyjną: asymiluje dobre nowości edukacyjne, poszukuje nowych form i metod. |
|
13. |
Nie umie stosować narzędzi pomiaru osiągnięć uczniów ani interpretować uzyskanych przy ich pomocy wyników. |
Umie stosować narzędzia pomiaru osiągnięć uczniów oraz interpretować uzyskane przy ich pomocy wyniki. |
Umie wytwarzać narzędzia diagnozy odpowiednie do zakładanych celów oraz wykorzystywać uzyskane wyniki do podnoszenia jakości pracy. |
|
14. |
Realizuje zajęcia z art. 42 niesystematycznie, Uczniowie unikają zajęć. Brak efektów.
|
Realizuje zajęcia pozalekcyjne w ramach art. 42 KN adekwatne do potrzeb uczniów. |
Realizacja zajęć w ramach art. 42 sprzyja rozwojowi uczniów. Uczniowie bardzo chętnie uczestniczą w zajęciach. W ramach zajęć prowadzi zajęcia dla uczniów szczególnie uzdolnionych. |
|
15. |
Nie stosuje dostępnych środków dydaktycznych, nie dba o warsztat pracy. |
Prawidłowo stosuje dostępne środki dydaktyczne, dba o warsztat pracy. |
Oprócz dostępnych, stosuje środki dydaktyczne wykonane samodzielnie; wzbogaca swój warsztat pracy. |
|
16. |
Uczniowie osiągnęli słabe wyniki nauczania w zakresie umiejętności kształconych przez nauczyciela. |
Wyniki egzaminów zewnętrznych z zakresu kształconych i sprawdzanych umiejętności przedmiotowych mieszczą się w staninach środkowych. |
Uczniowie uzyskują wysokie wyniki na sprawdzianach zewnętrznych. Nauczyciel dokonuje ewaluacji osiągnięć uczniów z przedmiotu z wykorzystaniem technik badań edukacyjnych. |
|
17. |
Nie uczestniczy w pracach zespołów nauczycielskich. |
Jest członkiem zespołu zadaniowego, problemowego, przedmiotowego. Realizuje zadania wskazane przez przewodniczących. |
Aktywnie pracuje w zespołach nauczycielskich. Pełni funkcje przewodniczącego zespołu. Jest inicjatorem wielu działań zespołowych na rzecz rozwoju ucznia i szkoły. |
|
18. |
Niedbale wykonuje obowiązki nauczyciela, wychowawcy, opiekuna. Nie rozumie swoich obowiązków. |
Starannie i dokładnie wykonuje obowiązki nauczyciela, wychowawcy, opiekuna i potrafi je udokumentować. |
Interesująco organizuje uczniom czas wolny, poświęca uczniom dodatkowy czas. |
|
19. |
Nie podejmuje zadań indywidualnie ani w grupie, nie analizuje wyników swojej pracy. |
Analizuje efekty swojej pracy i dzieli się z innymi swoimi przemyśleniami. |
Upowszechnia swoje sukcesy w środowisku szkolnym, jest opiekunem stażu. |
|
20. |
Ma problemy z organizacją zajęć oraz z dyscypliną na lekcji. |
Prawidłowo organizuje pracę uczniów na zajęciach i dba o zachowanie odpowiedniej dyscypliny uczniów na lekcjach. |
Potrafi zaproponować uczniom ciekawe formy zajęć, tworzy przyjazny klimat uczenia się. Nie ma problemów z utrzymaniem dyscypliny na lekcji. |
|
21. |
Zaniedbuje lub lekceważy przepisy dotyczące bezpieczeństwa uczniów i warunków pracy. |
Zna, stosuje i przestrzega przepisy dotyczące bezpieczeństwa uczniów i warunków pracy w szkole oraz potrafi przewidywać niebezpieczeństwa i eliminować je, szczególnie w sytuacjach pozaszkolnych. |
Dodatkowo stosuje w swojej pracy dydaktyczno-wychowawczej programy profilaktyczne. |
|
22. |
Nie jest zainteresowany pobudzaniem inicjatywy uczniów. |
Potrafi pobudzać inicjatywę uczniów poprzez inspirowanie ich do działań i rozwiązywanie problemów samodzielnie lub zespołowo. |
Potrafi pobudzić inicjatywę uczniów poprzez inspirowanie ich do działań widocznych na forum szkolnym i pozaszkolnym oraz sprawuje opiekę nad tymi inicjatywami. |
|
23. |
Nie interesuje się udziałem swoich uczniów w konkursach przedmiotowych, sportowych i innych. |
Zachęca uczniów do udziału w konkursach przedmiotowych, sportowych i innych. |
Aktywnie przygotowuje swoich uczniów do udziału w różnego rodzaju konkursach. Jest organizatorem konkursów. |
|
24. |
Nie reaguje na sygnalizowane przez ucznia problemy związane z patologią w jego rodzinie lub otoczeniu. |
Reaguje na sygnalizowane przez ucznia problemy związane z patologią w jego rodzinie lub otoczeniu i szuka ich rozwiązania. |
Dostrzega, reaguje i rozwiązuje (sam lub we współpracy z różnymi instytucjami) problemy ucznia związane z patologią w jego rodzinie lub otoczeniu. Prowadzi warsztaty i konsultacje dla rodziców. |
|
25. |
Uchyla się od działań pozalekcyjnych. |
Podejmuje działania pozalekcyjne lub pozaszkolne wskazane w planie pracy szkoły (koncepcji). |
Aktywnie podejmuje działania wynikające z koncepcji pracy szkoły oraz poświęca uczniom i szkole swój wolny czas. |
|
26. |
Nie realizuje przydzielonych zadań wynikających z potrzeb szkoły. |
Wykonuje przydzielone czynności dodatkowe wynikające z potrzeb szkoły. |
Inicjuje i aktywnie wykonuje dodatkowe zadania i sprawuje opiekę nad różnymi projektami wynikającymi z potrzeb szkoły. |
|
27. |
Nie przestrzega zgodności swych działań z obowiązującymi w szkole przepisami i regulaminami. |
Przestrzega zgodności swych działań z obowiązującymi w szkole przepisami i regulaminami. |
Uczestniczy w tworzeniu wewnętrznych dokumentów regulujących pracę szkoły. |
|
28. |
Ma problemy z prawidłowym prowadzeniem dokumentacji szkolnej. |
Prawidłowo, terminowo i bez zastrzeżeń prowadzi dokumentację szkolną. |
Prowadzi dodatkową dokumentację, związaną np. z pracą z uczniem trudnym lub zdolnym (karty obserwacji). |
|
29. |
Nie przestrzega dyscypliny pracy, nie respektuje zarządzeń i zaleceń przełożonych ani przepisów prawa. |
Przestrzega dyscypliny pracy, respektuje zarządzenia i zalecenia przełożonych oraz przepisy prawa. |
Przykładnie przestrzega dyscypliny pracy, prezentuje szczególną obowiązkowość i odpowiedzialność. |
|
30. |
Prezentuje niski poziom kultury oraz zachowanie sprzeczne z zasadami etyki. |
Jego postawa etyczno-zawodowa i kultura współżycia społecznego nie budzą zastrzeżeń. |
Wykazuje wysoką kulturę osobistą i takt pedagogiczny. Potrafi zapobiegać konfliktom i łagodzić je. Jest autorytetem zarówno dla uczniów jak i nauczycieli. |
|
31. |
Nie dzieli się swoim doświadczeniem zawodowym, uchyla się od pomocy innym nauczycielom. |
Dzieli się swoimi refleksjami i doświadczeniem zawodowym, chętnie udziela pomocy innym nauczycielom. |
Upowszechnia swoje osiągnięcia i publikacje, prowadzi otwarte zajęcia dla nauczycieli , jest opiekunem stażysty lub kontraktowego. |
|
32. |
Uchyla się od uczestnictwa w różnych formach doskonalenia zawodowego.
|
Uczestniczy w różnych formach doskonalenia zawodowego na terenie szkoły (zespoły samokształceniowe, rady szkoleniowe, spotkania z metodykiem).
|
Aktywnie uczestniczy w szkolnych i pozaszkolnych formach doskonalenia zawodowego. Systematycznie podnosi swoje umiejętności i kwalifikacje, pełni funkcję przewodniczącego zespołu samokształceniowego lub wykorzystuje w swojej pracy pedagogicznej inne posiadane uprawnienia i kwalifikacje.
|
|
33. |
Nie potrafi lub nie przejawia zainteresowania organizacją zespołu klasowego.
|
Umiejętnie i samodzielnie organizuje pracę w powierzonym zespole oraz systematycznie sprawuje opiekę.
|
Stosuje innowacyjne formy integracji, mobilizująco wpływa na innych nauczycieli.
|
|
34. |
Nie zna i nie przejawia zainteresowania środowiskiem wychowawczym ucznia |
Zna środowisko wychowawcze ucznia, wykorzystuje to w pracy wychowawczej.
|
Włącza rodziców w organizacyjne sprawy klasy i szkoły.
|
|
35. |
Nie utrzymuje i uchyla się od kontaktów z rodzicami.
|
Utrzymuje na bieżąco kontakty z rodzicami |
Prowadzi konsultacje i warsztaty dla rodziców. Umiejętnie zachęca rodziców do współpracy na rzecz pomocy dziecku. Włączył rodziców w proces edukacyjny.
|
|
36. |
Nie wywiązuje się z zadań ustalonych w planie pracy szkoły, apeli i uroczystości szkolnych.
|
Realizuje zadania wynikające z planu pracy szkoły, planu apeli i uroczystości szkolnych.
|
Szczególnie twórczo realizuje zadania z planu pracy szkoły, planu apeli i uroczystości szkolnych oraz mobilizująco wpływa na pozostałych nauczycieli.
|
|
37. |
Wykazuje brak dyscypliny w zakresie pełnienia dyżurów.
|
Czynnie i z zaangażowaniem sprawuje opiekę w czasie różnych zajęć.
|
Uczestniczy w analizowaniu, rozpoznawaniu i rozwiązywaniu problemów w szkole,
|
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Szkoła Podstawowa nr 3 im. Mikołaja Kopernika w Lipnie