REGULAMIN WYCIECZEK SZKOLNYCH
SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 3 IM. MIKOŁAJA
KOPERNIKA W LIPNIE
Podstawa prawna
1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 8 listopada 2001 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki (Dz. U. Nr 135, poz. 1516).
2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz. U. z 2003 r. Nr 6 poz. 69).
3. Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych (z późniejszymi zmianami) (Dz. U. z 2001 r. Nr 55, poz. 578).
4. Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (z późniejszymi zmianami).
5. Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 26 marca 1999 r. w sprawie przewodników turystycznych i pilotów wycieczek (z późniejszymi zmianami)
6. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 6 maja 1997 r. w sprawie określenia warunków bezpieczeństwa osób przebywających w górach, pływających, kąpiących się i uprawiających sporty wodne (Dz. U. Nr 57, poz. 358).
7. Ustawa z dnia 18 stycznia 1996 r. o kulturze fizycznej (z późniejszymi zmianami) (Dz. U. Nr 25, poz.113 z późn. zm.)
8. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 stycznia 1997 r. w sprawie warunków, jakie muszą spełniać organizatorzy wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej, a także zasad jego organizowania i nadzorowania (z późniejszymi zmianami)
9. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 lutego 1997 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków, jakie muszą spełniać organizatorzy wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej, a także zasad jego organizowania i nadzorowania (Dz. U. Nr 18, poz. 102).
10. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 27 listopada 2001 r. w sprawie uprawiania alpinizmu (Dz. U. Nr 145, poz. 1624).
11. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 września 2001 r. w sprawie szczegółowych zasad i warunków działalności w dziedzinie rekreacji ruchowej (Dz. U. Nr 101, poz. 1095).
12. Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 28 czerwca 2001 r. w sprawie przewodników turystycznych i pilotów wycieczek (Dz. U. Nr 72, poz. 752).
13.Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. Nr 95, poz. 425 z późn. zm.)
Rozdział I
Postanowienia wstępne
mieć na celu w szczególności :
historii,
kulturowego,
4. . Wycieczki i imprezy mogą przyjąć następujące formy:
poszczególnych przedmiotów, i ujęte w programie nauczania, w ramach zajęć lekcyjnych lub pozalekcyjnych,( w tym zawody sportowe)
uczęszczanym, nie wymagające od uczestników szczególnego przygotowania kondycyjnego i specjalistycznego,
5. Organizacja wycieczek szkolnych i imprez wynika z rocznego planu pracy szkoły oraz,
w przypadku wycieczek przedmiotowych, z nauczycielskich planów dydaktycznych.
6. Wycieczki i imprezy powinny być dostosowane do potrzeb i zainteresowań uczniów,
wieku, stanu zdrowia oraz sprawności fizycznej.
7. W wycieczkach przedmiotowych uczestniczą wszyscy uczniowie danej klasy. Inne formy
odbywają się przy udziale co najmniej 75% uczniów danej klasy.
8. Dopuszcza się udział w wycieczce uczniów z innych klas.
9. W wycieczkach nie mogą brać udziału uczniowie:
a. w stosunku, do których są przeciwwskazania lekarskie
b. zostali zawieszeni w prawach ucznia
10. Organizację i program wycieczek oraz imprez dostosowuje się do wieku, zainteresowań i potrzeb uczniów, ich stanu zdrowia, sprawności fizycznej, stopnia przygotowania i umiejętności specjalistycznych.
11. Dla uczniów klas I-III powinny być organizowane wycieczki przedmiotowe i turystyczno-krajoznawcze na terenie najbliższej okolicy, macierzystego województwa i regionu geograficzno-turystycznego.
Dla klas IV-VI wycieczki przedmiotowe, turystyczno-krajoznawcze na terenie województwa, regionu i kraju.
12. Uczniowie niepełnosprawni, o ile nie ma przeciwwskazań zdrowotnych, mogą brać udział w wycieczkach i imprezach, a organizatorzy tych wycieczek i imprez powinni zapewnić im warunki odpowiednie do specyficznych potrzeb wynikających z rodzaju i stopnia niepełnosprawności.
Rozdział II
Organizacja wycieczek
- pracownik pedagogiczny szkoły o kwalifikacjach odpowiednich do realizacji określonych
form krajoznawstwa i turystyki
lub
- inna pełnoletnia osoba, która:
a. ukończyła kurs wycieczek
b. jest instruktorem harcerskim
c. posiada uprawnienia przewodnika turystycznego, przewodnika lub instruktora
turystyki kwalifikowanej lub pilota wycieczek
10. Przeprowadzenie wycieczki bez zatwierdzenia stanowi naruszenie podstawowych obowiązków pracowniczych.
11. Udział ucznia w wycieczce (z wyjątkiem przedmiotowych odbywających się w ramach zajęć lekcyjnych) wymaga pisemnej zgody rodzica lub opiekuna prawnego.
12. Zgodę na wycieczki i imprezy zagraniczne wydaje dyrektor szkoły po zawiadomieniu organu prowadzącego i organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą.
Zawiadomienie zawiera w szczególności;
- nazwę kraju,
- czas pobytu,
- program pobytu,
- imię i nazwisko kierownika oraz opiekunów,
- listę uczniów biorących udział w wyjeździe wraz z określeniem ich wieku oraz PESEL,
- obowiązkowe ubezpieczenie zagraniczne.
13. Organizację wycieczek zagranicznych regulują odrębne przepisy
Rozdział III
Podstawowe zasady bezpieczeństwa i opieki nad uczniami podczas wycieczek
- jeden opiekun na 9 uczestników przy przejazdach kolejowych
- jeden opiekun na 10 osób w innego rodzaju wycieczkach
- jeden opiekun na 30 osób podczas wycieczek przedmiotowych w miejscu, które jest
siedzibą szkoły
- jeden opiekun na 15 uczniów przy wyjściu lub przy wyjeździe autobusem poza miej-
scowość, która jest siedzibą szkoły
- jeden opiekun na 10 osób na wycieczki górskie
- jeden opiekun na 5 uczestników na wycieczkach wysokogórskich
- jeden opiekun na 7 osób na wycieczkach rowerowych
Wycieczki górskie (o wysokości powyżej 600 m n. p. m. np. Beskidy, Sudety) mogą być organizowane dla uczestników od lat 14 posiadających odpowiednią zaprawę turystyczną /np. uczestnik innych wycieczek lub rajdów/.
Wycieczki wysokogórskie (o wysokości powyżej 1000 m n. p. m. np. Tatry, Karkonosze, Beskid Wysoki) mogą być organizowane dla uczniów, którzy ukończyli 16 lat i posiadają odpowiednią zaprawę turystyczną.
10. Podczas wycieczek należy bezwzględnie przestrzegać zasad bezpiecznego poruszania się po drogach.
11. Do przewozu młodzieży należy wykorzystywać tylko sprawne i dopuszczone do przewozu osób pojazdy.
12. Uczestnicy wycieczek powinni być objęci ubezpieczeniem od następstw nieszczęśliwych wypadków.
13. W przypadku, gdy podczas trwania wycieczki miał miejsce wśród jego uczestników wypadek, stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące postępowania w razie wypadków w szkołach i placówkach publicznych.
14. Wycieczki powinny rozpoczynać i kończyć się w wyznaczonym w harmonogramie
wycieczki miejscu, z którego dzieci wracają do domów pod opieką dorosłych.
15. W trakcie przejazdów kolejowych grupa wycieczkowa powinna zająć miejsca w jednym
wagonie kolejowym. Niedopuszczalne jest wcześniejsze wskakiwanie uczestników
wycieczki do jadącego pociągu w celu zajęcia miejsc siedzących.
16. Wcześniejszy powrót ucznia z wycieczki jest możliwy tylko w towarzystwie opiekuna
lub rodzica ucznia.
17. W przypadku niesubordynacji uczestników wycieczki kierownik może ją przerwać bez
względu na poniesione przez młodzież koszty.
18. Na wycieczce nie wolno bez zgody rodziców podawać dzieciom żadnych lekarstw, za wyjątkiem środków opatrunkowych. Do dziecka z objawami choroby należy wezwać lekarza lub pogotowie.
Rozdział IV
Obowiązki kierownika wycieczki.
10. Dokonywanie podsumowania, oceny i rozliczenia finansowego wycieczki po jej zakończeniu.
11. Dowody finansowe będące podstawą rozliczenia wycieczki (rachunki, paragony, oświadczenia itp.) są przechowywane przez kierownika wycieczki do końca roku szkolnego.
Obowiązki opiekuna.
Rozdział VI
Ramowy regulamin wycieczki i obowiązki jej uczestników
10. Z urządzeń technicznych należy korzystać zgodnie z ich przeznaczeniem.
11. W przypadku wyjazdów na basen oraz podczas zwiedzania muzeów, parków krajobrazowych itp. uczestnicy wycieczki zobowiązani są do przestrzegania regulaminów tych obiektów.
12. W miejscu zakwaterowania należy przestrzegać regulaminu placówki.
13. W przypadku złego samopoczucia uczeń zgłasza się do kierownika wycieczki lub opiekuna.
14. W przypadku nieprzestrzegania regulaminu, będą wyciągane konsekwencje zgodnie ze statutem szkoły.
15. Zabrania się opuszczać miejsce zakwaterowania bez zezwolenia.
16. Zabrania się zażywać leków bez wiedzy opiekunów, lekarzy.
17. Uczestnicy zobowiązani są zachowywać się zgodnie z ogólnymi zasadami dobrego wychowania i kultury.
Rozdział VII
Finansowanie wycieczek
2. Wycieczki finansowane mogą być ze składek uczestników, środków komitetu rodzicielskiego lub innych źródeł (ze środków pozyskanych od organizacji i stowarzyszeń wspierających oświatę oraz od sponsorów).
3. Rodzice uczniów niepełnosprawnych biorących udział w wycieczce zobowiązani są do pokrycia związanych z nią kosztów, chyba, że udział w imprezie może być sfinansowany z innych źródeł.
4. Rodzice, którzy zadeklarowali udział swego dziecka w wycieczce, a następnie deklarację tę wycofali na 1 tydzień przed wycieczką , zobowiązani są do pokrycia strat, jakie powstały z tego tytułu.
5. Kierownik wycieczki oraz opiekunowie nie ponoszą kosztów udziału w imprezie.
6. Kierownik wycieczki odpowiada za terminowe regulowanie zobowiązań finansowych z nią związanych.
7. Rozliczenia wycieczki dokonuje kierownik, określając sposób zagospodarowania nadwyżki, względnie uzupełnienia niedoboru finansowego.
8. Dowodami finansowymi są przede wszystkim podpisane przez rodziców dzieci listy wpłat oraz rachunki, faktury i bilety wydawane przez uprawnione do danego rodzaju działalności podmioty gospodarcze – w wyjątkowych, uzasadnionych przypadkach mogą to być oświadczenia o poniesionym wydatku podpisane przez kierownika wycieczki oraz wszystkich opiekunów, jednak wydatki tego typu nie mogą przekroczyć 20 % kosztów wycieczki.
Rozdział VIII
Postanowienia końcowe
Lipno, dnia 01.09.2007r.
Załączniki do Regulaminu wycieczek
Załącznik 1 – karta wycieczki z harmonogramem,
Załącznik 2 – wzór listy uczestników wycieczki,
Załącznik 3 – wzór regulaminu wycieczki
Załącznik 4 - wzór potwierdzenia zapoznania się z regulaminem wycieczki i jej programem,
Załącznik 5 - wzór zgody rodziców lub opiekunów prawnych na udział dziecka w wycieczce,
Załącznik 6 – wzór rozliczenia wycieczki
Załącznik 7 – lista podróżujących dla wycieczek w Unii Europejskiej
Załącznik 1
do Regulaminu wycieczek
KARTA WYCIECZKI (IMPREZY) z harmonogramem
Cel i założenia programowe wycieczki (imprezy) .....................................................................
...................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Trasa wycieczki (imprezy) .........................................................................................................
....................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Termin ............................... ilość dni................... klasa/grupa ....................................................
Liczba uczestników ................................
Kierownik (imię i nazwisko) .....................................................................................................
Liczba opiekunów: ..................................
Środek lokomocji ........................................................................................................................
Nr telefonu kontaktowego podczas wycieczki.............................................................................
OŚWIADCZENIE
Zobowiązuję się do przestrzegania przepisów dotyczących zasad bezpieczeństwa na wycieczkach i imprezach dla dzieci i młodzieży.
Opiekunowie wycieczki (imprezy) Kierownik wycieczki (imprezy)
(imiona i nazwiska oraz podpisy)
1........................................................................ ...................................................
2....................................................................... /podpis/
3.......................................................................
4.......................................................................
HARMONOGRAM WYCIECZKI (IMPREZY)
|
Data i godz. wyjazdu |
Ilość km. |
Miejscowość |
Program |
Adres punktu noclegowego i żywieniowego |
|
|
|
|
|
|
Adnotacje organu prowadzącego
lub sprawującego nadzór pedagogiczny Zatwierdzam
..........................................
/pieczęć i podpis dyrektora szkoły/
Załącznik 2
do Regulaminu wycieczek
LISTA UCZESTNIKÓW WYCIECZKI
Numer szkolnej polisy ubezpieczeniowej……………………………………………………………
|
Lp. |
Imię i nazwisko |
PESEL |
Adres |
Nr telefonu rodz. |
|
1 |
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
16 |
|
|
|
|
|
17 |
|
|
|
|
|
18 |
|
|
|
|
|
19 |
|
|
|
|
|
20 |
|
|
|
|
|
21 |
|
|
|
|
|
22 |
|
|
|
|
|
23 |
|
|
|
|
|
24 |
|
|
|
|
|
25 |
|
|
|
|
|
26 |
|
|
|
|
|
27 |
|
|
|
|
|
28 |
|
|
|
|
|
29 |
|
|
|
|
|
30 |
|
|
|
|
|
31 |
|
|
|
|
|
32 |
|
|
|
|
|
33 |
|
|
|
|
|
34 |
|
|
|
|
|
35 |
|
|
|
|
..............................................
/podpis kierownika wyciecz
Załącznik 5
do Regulaminu wycieczek
ZGODA RODZICÓW /OPIEKUNÓW/ NA UDZIAŁ DZIECKA W WYCIECZCE /IMPREZIE/
..................................................
/imię i nazwisko rodzica / opiekuna/
..............................................................................................................................
/adres/
...............................................
/telefon/
Wyrażam zgodę na udział syna / córki ...............................................................................
w wycieczce do ..................................................................................................................
która odbędzie się w dniu / dniach.....................................................................................
Oświadczam, że nie ma przeciwwskazań lekarskich, aby syn/córka uczestniczył/a w wycieczce.
Wyrażam zgodę / Nie wyrażam* zgody na przeprowadzenie wszelkich niezbędnych zabiegów lub operacji w stanach zagrażających życiu lub zdrowiu mojego dziecka.
Inne istotne informacje, które rodzice/opiekunowie chcą przekazać organizatorowi wycieczki.............................................................................................................................
.............................................................................................................................................
..............................................................................................................................................
Jednocześnie zobowiązuję go/ją do przestrzegania regulaminu wycieczki oraz biorę
pełną odpowiedzialność materialną i finansową za szkody wyrządzone przez moje
dziecko.
.................................................. .........................................................
(data) (czytelny podpis rodziców / opiekunów)
* niepotrzebne skreślić
Załącznik 6
do Regulaminu wycieczek
Wycieczka (impreza) szkolna do …………………………………………………………
zorganizowana w dniu....…………...................…przez……………….............................
1. Wpłaty uczestników: liczba osób……….x koszt wycieczki…………. = …………. zł
2. Inne wpłaty…………………………………………………………………………….
Razem dochody: ………………………………
2. Koszt noclegu:…………………………………………………………………………
3. Koszt wyżywienia:…………………………………………………………………….
4. Bilety wstępu: do teatru:…………………………….
do kina:………………………………
do muzeum:………………………….
inne:………………………………….
5. Inne wydatki (jakie):……………………………..........................................................
.......................................................................................................................................
......................................................................................................................................
Razem wydatki:……………………………………….
Koszt wycieczki (imprezy) na jednego uczestnika: …………………
Pozostała kwota w wysokości ……………………zł
………………………………………………………………………….............................
.............................................................................................................................................
............................................................................................................................................
(określić sposób zagospodarowania kwoty – np. zwrot, wspólne wydatki klasowe, itp.)
Uczestnicy wycieczki (np. samorząd klasowy) Kierownik wycieczki
1. ……………………………………..
2. ……………………………………… ..................................
3……………………………………….. /podpis/
Uwagi o przebiegu wycieczki (np. przebieg realizacji harmonogramu, problemy wychowawcze itp.)......................................................................................................................
.....................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................
Rozliczenie przyjął:
……………………………………..
(data i podpis dyrektora szkoły)
Załącznik 3
do Regulaminu wycieczek
REGULAMIN WYCIECZKI DLA UCZNIÓW
Uczestnik wycieczki szkolnej zobowiązany jest do:
Zachowanie człowieka w miejscach publicznych daje świadectwo o jego kulturze, może mieć również wpływ na bezpieczeństwo wielu osób. Dlatego każdy uczestnik wycieczki zobowiązany jest:
1. Zachowywać się w sposób zdyscyplinowany i kulturalny.
2. Stosować się do poleceń, zakazów i nakazów wydawanych przez opiekunów lub przewodników.
3. Nie oddalać się od grupy bez wyraźnego zezwolenia opiekuna.
4. Przestrzegać przepisów ruchu drogowego i zachowywać ostrożność na ulicach i w innych miejscach, w których może grozić jakiekolwiek niebezpieczeństwo.
5. Kulturalnie odnosić się do opiekunów, kolegów i innych osób.
6. Traktować z należytym respektem obiekty zabytkowe i eksponaty muzealne.
7. Nie śmiecić, nie niszczyć zieleni, nie płoszyć zwierząt.
8. W miejscach noclegowych postępować zgodnie z obowiązującym tam regulaminem.
9. Przestrzegać godzin ciszy nocnej.
Uczestnik ma prawo;
Uczestnikowi zabrania się;
Załącznik 4
do regulaminu wycieczek
ZAPOZNAŁEM/- AM SIĘ Z REGULAMINEM WYCIECZKI I ZOBOWIĄZUJĘ SIĘ
DO PRZESTRZEGANIA REGULAMINU NA WYCIECZCE
DO..........................................................................................
|
Lp
|
Nazwisko i imię uczestnika wycieczki |
Podpis |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Szkoła Podstawowa nr 3 im. Mikołaja Kopernika w Lipnie